H&V blogi

Uuden brändi-ilmeen suunnittelu, miten se tehdään? 


Luova prosessi on aina hieman mystinen asia, mutta sen mystifiointi on turhaa. Kyse on suunnittelutyöstä, jossa lähdetään liikkeelle tavoitteista, ideoidaan paljon ja heitetään pois paljon hyviä ideoita, jotta löydetään paras. Usein brändi-ilmeen suunnittelu aloitetaan logosta. Logossa kiteytyy kaikki asiat, joita brändi haluaa viestiä aina arvoista ammattiotteeseen. Uuden yritysilmeen suunnittelun mysteeriä avataksemme esittelemme ohessa oman logomme syntytarinan.

Pienennä maailmaa kanssamme


Hyvät matkustajat, tervetuloa lennolle GLO-B44-L1. Haluamme toivottaa oikein mukavaa lentomatkaa! 

Nordic Entries – ensimmäinen askel kohti kansainvälisyyttä!


Kun jotain osaa erinomaisesti, on usein luonnollista joko etsiä lisää haasteita tai jakaa osaamistaan muille. Me teimme molemmat, ja veimme Oman, Ostetun ja Ansaitun median osaamisemme kaikkiin Pohjoismaihin uudella Nordic Entries -palvelullamme - jotta sinä voit ottaa turvallisen askeleen kohti kansainvälistä liiketoimintaa. 

Highway to Sell – on aika painaa kaasua!


Kesän myötä akut on toivottavasti ladattu ja energiaa riittää liiketoiminnan kehittämiseen. On siis oivallinen aika painaa kaasua, siirtyä kiihdytyskaistalle kohti muutosta ja viedä oma liiketoiminta seuraavalle tasolle.

Markkinoinnin ja viestinnän strategia lähtee liiketoiminnan perusteista


Aivan liian usein törmään tilanteeseen, jossa asiakkaani liiketoiminnan perusteet ovat unohtuneet markkinoinnin ja viestinnän päivittäisellä tasolla. Tämä johtuu siitä, että strategisen tason suunnittelussa on heikkouksia. Ehkä markkinoinnin ja viestinnän strategiaa suunniteltaessa liiketoimintajohto ei ole mukana tarpeeksi tiiviisti, ehkä hetkelliset taktiset valinnat ajavat strategisen tason yli tai yksinkertaisesti strateginen suunnittelu on ollut heikkolaatuista, eli käyttökelvotonta arjen tekemisen ohjaamisessa.

Medianäkyvyyttä yritykselleni – helppoa kuin heinänteko?


Monella yrityksellä on tänäänkin kerrottavaa, joka voisi kiinnostaa myös mediaa. Mutta miten päästä esiin? Asiallinen näkyvyys mediassahan lisää yrityksen tunnettuutta ja mainetta.

Suuntana pohjoismainen markkina? Me autamme!

Pohjoismaiden markkinat ovat monelle suomalaisyritykselle kotimarkkinaan verrattavissa oleva luonteva ensimmäinen kansainvälisen laajentumisen kohde. Viestintä ja markkinointi ovat ensimmäisiä ratkaistavia kysymyksiä: millä kielellä toimitaan, missä maissa, mitä toimenpiteitä tehdään ja millä budjetilla… me autamme löytämään vastaukset! Nordic Entries -palvelumme on tarkoitettu kaikille yrityksille, jotka haluavat tehdä markkinointia ja viestintää yhdessä tai useammassa Pohjoismaassa.

Konsultti vai kielipoliisi?

Kun ajattelemme, puhumme ja kirjoitamme, viestimme. Viestimme syntyvät ensin ajatuksissamme, jonka jälkeen ne jäsentyvät äänteiksi, sanoiksi, lauseiksi ja vaikka tällaiseksi blogitekstiksi. Kaiken tämän ytimessä on kieli.

Highway to Sell – Tunnettuus on kiihdytyskaista myynnin edistämiseen

Kuinka moni alkoi mielessään hyräilemään otsikon luettuaan legendaarista AC/DC:n kappaletta. Uskallan väittää, että melko moni. Vastaavasti punaiset kengänpohjat vievät yleisesti ajatukset luksuskenkiin ja esimerkiksi suklaasta puhuttaessa ainakin suuren osan suomalaisista ajatukset kulkeutuvat tietyn brändin makumaailmaan. Kaikki nämä ovat esimerkkejä siitä, mitä tunnettuudella parhaimmillaan saadaan aikaan – mielen päällä pysyminen.

Sisältötehdas-valmennus kirjoittajan apupyörinä ja sisältöstrategia kypäränä

Kevään koittaessa on tullut jälleen aika kaivaa polkupyörät varastoista ja kurvata hiekasta puhdistetuille kaduille. Talven jälkeen satulaan nouseminen voi tuntua jännittävältä, ja turvallisen ajon takaamiseksi onkin tärkeää muistaa huoltaa sekä polkupyörä että turvavarusteet. Pyörän huollon yhteydessä voi pohtia, olisiko aika huoltaa myös yrityksen sisältöstrategia ja sosiaalisen median sisältösuunnitelma.

FreeStyler-matka jatkuu…

On kulunut muutama kuukausi (ajattoman) FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia) -bisneskirjan julkaisusta. Ensimmäinen, reilu 2 vuoden sisällöllinen sekä tuotannollinen ponnistus on tehty: myyntikanavat aktivoitu ja ensimmäisen vaiheen promootio (mm. yli 20 BNI online -myyntikokousta läpi Suomen) suoritettu. Tästä on hyvä jatkaa, sillä erilaisten promootioiden tekeminen kirjan ympärillä tulee luonnollisesti jatkumaan vielä pitkään.

Podcastilla tarinaa ja tietoa maailmalle?


Monille ihmisäänen kuunteleminen on tehokkain tapa vastaanottaa tietoa. Podcast on hyvin tehokas brändimarkkinoinnin työkalu. Podcast on hyvä tapa rakentaa henkilöbrändiä, jakaa tietoa, kasvattaa yrityksen tunnettuutta sekä luoda laadukas työnantaja-, yhteistyökumppani- ja asiantuntijamielikuva. Podcast on tehokas tapa ilmaista itseään ja puhua itselleen tärkeästä aiheesta, se myös mahdollistaa syvällisemmän asian käsittelyn.

Tiedätkö sinä yrityksesi maineen tilan pintaa syvemmältä? 

Yrityksen maineesta ja sen merkityksestä puhutaan paljon. Kuinka se on merkittävässä roolissa yrityksen menestyksen kannalta ja vaikuttaa kaikkeen rekrytoinnista lähtien. Maineen rakentamiseen kuluu aikaa ja suurella työllä ja tavoitteellisella tekemisellä saavutetun maineen voi menettää yhdessä hetkessä, jos yritys kohtaa merkittävän kriisin.

Huomattavasti vähemmän puhutaan siitä, mistä yrityksen maineen tilan voi oikeastaan edes tietää. Vai voiko sitä? Paljon melua tyhjästä? Onko maine sittenkin vain abstrakti käsite, josta on mahdotonta saada tolkkua?

Digitaalinen sisältö markkinointiviestinnän selkärankana



Yrityksen verkkopresenssi on hyvin keskeinen osa yrityksen brändiä. Verkkopresenssillä tarkoitetaan yrityksen tai henkilön aktiivista läsnäoloa verkossa. Käytännössä on kyse kuvasta, joka muodostetaan organisaatiosta digitaalisten sisältöjen perusteella, esim. verkkosivujen ja sosiaalisen median sisällöistä. Hyvällä verkkopresenssillä lisätään niin tunnettuutta, löydettävyyttä kuin asiakasuskollisuutta. Millainen kuva yrityksestäsi tulee digitaalisten sisältöjen perusteella?

Ethän heitä sisältöjäsi hukkaan?

Kuvitellaan tilanne, että yrityksesi on alkanut panostaa merkittävästi verkkosivuihin. Verkkosivut uudistetaan, niiden ilme on raikas ja herättää mielenkiintoa. Sivuille on myös tuotettu sisältöä yrityksen asiakaskuntaa ajatellen – yrityksen historiaa, blogitekstejä ajankohtaisista aiheista, uutisia ja asiakascaseja. Kaikki on verkkosivuilla niin kuin pitääkin, mutta sitten homma jätetään siihen. Lopulta vain harva potentiaalinen asiakas löytää sisältöjen pariin. 

Laadukas viestintästrategia on yrityksen tarinan pohja



Uusi vuosi, uudet kujeet.


Mikä on yrityksesi tämän vuoden viestinnän ytimessä? Mitä nostetaan esiin ja millä sävyllä? Miten palvelut ja tuotteet saadaan näkyville ja erottautumaan muista?

Katsaus vuoteen 2020 – vuoden valitut

Kuten me kaikki tiedämme, vuosi 2020 mullisti monilta osin normimme, markkinat ja työskentelytapamme. Se ei kuitenkaan tarkoita, että toimintamme olisi pysähtynyt – päinvastoin me vaihdoimme suuremman vaihteen silmään. Ennen ajatusten suuntaamista tulevaan onkin hyvä pysähtyä ja katsoa taakseen – tarkastella sitä, mitä kaikkea vuoteen 2020 kuului.

Uuden maailman oppeja: elämä vuoden 2020 jälkeen





Meillä laadukas viestintä on kaiken tekemisen keskiössä. Laaja kansainvälinen yhteistyökumppaniverkostomme, jossa on toimistoja yli 50:stä maasta auttaa asiakkaitamme menestymään ja kasvattamaan tunnettuutta kansainvälisessä liiketoiminnassa. Kansainvälisen viestinnän ja monikulttuurisuuden merkitystä ei sovi unohtaa.

Pyysimme IPRN:n toimitusjohtajaa Luis Gonzalez Canomanuelia kommentoimaan nykyistä globaalia tilannetta ja sitä, mitä siitä voi oppia.

Vinkkejä omaan, ansaittuun ja ostettuun mediaan




Miten omaa, ansaittua ja ostettua mediaa kannattaa tehdä ja mikä viestinnässä on tärkeää?

Asiantuntijamme Marko Alanko julkaisi viime viikolla yhdessä Susanna Ruuhilahden kanssa FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia): voittava viestintä & markkinointi -bisneskirjan. Teoksen julkistustilaisuudessa kirjassa esiintyvät asiantuntijat keskustelivat omasta, ansaitusta ja ostetusta mediasta. Paneelissa jaettiin myös konkreettisia vinkkejä viestintään, jotka koostimme myös tähän blogiin.

Johda viestintää ja markkinointia viihdemaailman malleilla




FreeStyler (Suunnitelmia & Sattumia): voittava viestintä & markkinointi on viihdyttävän hyvä bisneskirja, joka kertoo, miten viihdeteollisuudessa ideasta rakennetaan ilmiöitä. Keskeisenä aiheena kirjassa on voittava viestintä eli mallit, joilla aidosti luodaan tuloksia sekä erityisesti mallien soveltamista mihin bisnekseen tahansa. Projektin taustalla on ollut pohdintaa perinteisistä oppimateriaaleista etenkin liiketoiminnan, viestinnän sekä markkinoinnin osalta. Sen sijaan, että kirjassa keskityttäisiin pelkästään teoriapohjaiseen asiaan, siinä halutaan tuoda esiin hiljaista tietoa (learning by doing) käytännön esimerkeillä.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2