H&V blogi

Pakohuone purettuna


H&V:n tiimi lähti ideoimaan tulevaa syksyä kahden päivän kick-offille. Ohjelma oli tiivis sisältäen monia palavereja, ideointia ja ajatuksien vaihtoa, mutta myös rentoa yhdessä tekemistä ja toisiimme tutustumista. Nostan tarkempaan esittelyyn tiiminä läpikäydyn pakohuone-tehtävän, koska sen aikana syntyi monia uusia oivalluksia, jotka olisivat muuten varmasti jääneet yhteisesti kokematta. 


Fiilistelen nyt kokemustamme menemättä mikrotason yksityiskohtiin tehtävien osalta. Tehtävissä oli ratkaistava esimerkiksi matematiikkaa, salakirjoitusta ja lukkoja. Tiimalasin kääntyessä kului hetki ympäristöä tutkiskellessa, mutta sitten alkoi tapahtua. Käsittämättömällä tavalla yksi oivalsi yhden askeleen, toinen ratkaisi toisen, määrätyissä kohdissa ruodittiin ja vaihdettiin ajatuksia hieman kauemmin yhteisesti. Samalla huomasi omia sokeita pisteitä, joiden ohi (hetki sitten) yksinkertaisesti vain käveli ohi, vaikka niissä kohdissa olisi ollut ratkaisu moneen arvoitukseen. Koimme tilanteita, joissa etenimme huumassa "yläfemmoja heitellen" ja hetkiä, kun epätoivo alkoi kolkuttaa kaikkia tiimalasin valuttaessa hiekkaa alas.

Olimme tietoisia, että tehtävää sai tehdä 60 minuuttia ja että nykyinen ennätys on 44 minuuttia. Oma pieni kilpailuvietti nosti päätään valvojan antamia lukuja kuunnellessa, mutta itse tehtävän aikana käytännössä hyppäsi hetkeksi täysin ajattomaan tilaan, jossa haettiin yhdessä parasta mahdollista tulosta. Alussa tahti oli sen verran nopea, että valvoja antoi lisäpainetta “ennätysvauhdissa ollaan” -kommenteilla – ehkä tarkoitus oli sekoittaa pakkaa. Lopulta tiimimme ratkaisi haasteet 51 minuutissa. Ei ennätys, mutta ei huonokaan. Saavutetulla ajalla ei loppupeleissä ollut merkitystä, sillä sessio synnytti uusia ajatuksia ja oivalluksia itsestä sekä omista tiimikavereista.

Yhteenvetona voisi todeta, että pakohuoneen ratkaiseminen vaati rutkasti luovuutta ja hoksottimia. Oikeastaan pakohuonepeliä voi verrata pitkälti työpäivään markkinointiviestintätoimistossa. Välillä eteen tulee haasteita, jotka ratketakseen tarvitsevat aikaa ja tiimikaverien ajatuksia. Toisaalta yhteiset kokemukset onnistumisista vievät koko tiimiä eteenpäin.

Kuten pakohuoneessa, myös työssäni tarvitsen luovuutta. Luovuudessa syntyy paljon asioita, joiden vaikutusta kokonaisuuksiin on vaikea selittää järjellisesti. Oman haasteensa tekee luovuuden yhdistäminen bisnekseen niin, että se näkyy myös konkreettisena kassavirtana. Myös luovuuden merkityksen hahmottaminen koetaan haastavaksi – sitä on hankala mitata! Usein luovat ja hieman erikoisemmatkin toteutukset asiakkaillemme kerryttävät isossa kuvassa näkyvyyttä, joka lopulta johtaa myös kassavirran ja koko brändin tunnettuuden kasvuun.

Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä LinkedInissä , Facebookissa ja Instagramissa.
Tietoja kirjoittajasta
Marko Alanko
Account Director
MBA
040 – 512 2688
marko.alanko@harkonsalovesa.fi
Marko osaa kirkastaa ja jäsentää oman, ostetun ja ansaitun median hallinnan sekä yhdistämisen myyntiin. Hän on toiminut laajoissa tuotteistuksen, markkinoinnin, myynnin sekä digitaalisen liiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen rooleissa. Näkemystä ja kokemusta on kertynyt kotimaisilta ja kansainvälisiltä markkinoilta. Hänen laajasta osaamisestaan on varmasti hyötyä asiakkaan strategisissa ja operatiivisissa hankkeissa. Marko tuntee myös hyvin luovat alat ja niiden monimuotoisen IPR-liiketoiminnan. Hänen mottonsa on: ”Make It, Get It Out There & Help Me Find It”.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2