H&V blogi

Katsojasta kokijaksi



Virtuaalitodellisuus, lyhyesti VR, yleistyy vauhdilla. Nykypäivänä kuluttajien on helppo ohittaa ja hiljentää digitaaliset mainokset, mutta kiinnostavan VR-sisällön kokeminen on henkilökohtainen päätös. Oikein käytettynä VR mahdollistaa suoran ja merkityksellisen kontaktin käyttäjään. Tämän kirjoituksen tarkoitus on kertoa VR:n nykytilasta, herättää lukijassa ideoita ja ajatuksia sekä näyttää esimerkkejä siitä, miten VR-teknologiaa käytetään eri puolilla maailmaa.


Kävimme mielenkiintoisen keskustelun Verge Median Sebastian Websterin kanssa liittyen virtuaalitodellisuus-tuotantoihin ja niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinointiviestinnässä. Pyysimme Sebastiania kirjoittamaan aiheesta blogiimme.

Mitä on virtuaalitodellisuus ja miten se toimii?


Virtuaalitodellisuus on yleinen termi 360-asteiselle kokonaisvaltaiselle kokemukselle, jonka avulla kokija voidaan viedä toiseen aikaan, paikkaan tai maailmaan. Kokijalle simuloidaan kolmiulotteisia ympäristöjä, jotka on kuvattu 360-kameralla tai luotu täysin digitaalisesti. 

Virtuaalitodellisuus luo selkeän läsnäolon tunteen. Kokija ei ole vain passiivinen tarkkailija vaan läsnä keskellä tapahtumia. Tämä mahdollistaa voimakkaan tunnekokemuksen ja muistijäljen. VR:n suuri vahvuus on se, että käyttäjä pääsee kokemaan jotain sellaista mitä ei voisi kokea muuten.

VR-sisältöä voidaan käyttää VR-laseilla, tietokoneella tai mobiililaitteella. Paras kokemus saavutetaan käytettäessä VR-laseja ja tähän tarkoitukseen nykymarkkinoilla on useita erinomaisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi erillinen Oculus Go on edullinen ja kevyt laite ottaa mukaan eri tapahtumiin. 

• Vuonna 2020 virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden liikevaihdon arvioidaan saavuttavan maailmanlaajuisesti 16.6 miljardia dollaria.
• Vuoteen 2020 mennessä maailmalla arvioidaan olevan 37 miljoonaa VR-laitteiden käyttäjää.

Esimerkkejä maailmalta – VR on kaikkialla

Uutiset ja tapahtumat
New York Times, CNN, BBC ja ABC News tuottavat päivittäin VR-sisältöä maailman tapahtumista ja uutisista. Merkittävät sanomalehdet ja uutispalvelut ovat edelläkävijöitä VR-teknologian hyödyntämisessä.

Historia ja kulttuuri
Vuonna 2017 Creative Arts Emmy:n voittanut The People's House - Inside the White House with Barack and Michelle Obama vie sinut kierrokselle Valkoiseen taloon. Oppaina ovat Barack ja Michelle Obama. Vierailun jälkeen voit halutessasi kiivetä Mount Everestille tai kulkea Detroitin läpi Eminemin kanssa. VR:n avulla tämä on mahdollista.

Matkailu
VR-teknologian mahdollistamana omalta sohvalta voi lähteä seikkailemaan upeisiin matkakohteisiin tai vaikka tutkimaan maailmaa Google Earth VR:n avulla. Tulevaisuudessa matkailuala on yksi suurimmista VR-teknologian hyödyntäjistä. 

Koulutukset ja perehdytykset
Walmart, Volkswagen ja UPS käyttävät VR-teknologiaa työntekijöidensä kouluttamiseen ja perehdyttämiseen. VR:n avulla voidaan tehostaa työntekijöiden oppimista ja vähentää työtapaturmia sekä säästää rahaa.

Rekrytointi
Los Angelesin poliisi käyttää virtuaalitodellisuutta apuna rekrytoinnissa. Google Play -kaupasta löytyy 360-asteista videota hyödyntävä rekrytointisovellus, joka on kaikkien ladattavissa.

Autoteollisuus
Autonvalmistajilla Audista Volvoon on useita VR-ratkaisuja joilla vahvistetaan brändin imagoa ja parannetaan asiakaskokemusta. VR on täydellinen alusta virtuaaliseen koeajoon, automallien esittelyyn ja markkinointiin.

Viihde
Tässä 360-videossa katsoja pääsee uusimman Mission: Impossible -elokuvan kulissien taakse lentämään helikopterilla Tom Cruisen kanssa ja katsomaan vierestä hänen tekemiään stuntteja. “Jurassic World: Blue” -kokemuksessa seurataan elokuvasta tutun velociraptorin selviytymistä. Myös “Star Wars: Rogue One” -elokuvan markkinointia tehostettiin VR-sisällöllä, jossa kokija pääsee tutustumaan elokuvan kulisseihin ja tuotantoon. Kukapa meistä ei haluaisi vierailla elokuvien kuvauspaikoilla?

Sebastian Webster


Kirjoittaja on uuden kotimaisen VR-tuotantoyhtiö Verge Median luova johtaja. Intohimoisesti tarinankerronnan ja kokemuksellisuuden nimeen vannova Sebastian uskoo virtuaalitodellisuuden olevan tulevaisuudessa osa asiakkaiden odotuksia.

Markkinoinnin instrumentit 2 -aamu 4.10.

Varmista paikkasi syksyn kuumimmasta tapahtumasta – viimeisiä paikkoja viedään! 

Lisätiedot ja ilmoittautuminen tapahtumaan: https://harkonsalovesa.fi/markkinoinnininstrumentit/

Pääset fiilistelemään tapahtumaa ennakkoon tällä videolla!

Tapahtumassa puhumassa Harkonsalo&Vesasta Marko Alanko: https://www.youtube.com/watch?v=sPXi1i6zVgk&feature=youtu.be
 
Harkonsalo&Vesa on uuden ajan viestintätoimisto. Yhdistämme oman, ansaitun ja ostetun median tehokkaaksi liiketoimintaa palvelevaksi kokonaisuudeksi.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä LinkedInissä , Facebookissa ja Instagramissa.

Tietoja kirjoittajasta
Fanny Hagan
Juniorikonsultti
040 – 535 9116
fanny.hagan@harkonsalovesa.fi
Fanny on nouseva ja uusia haasteita janoava markkinointiviestinnän tuleva lupaus. Hänen erikoisosaamistaan on monikanavainen sisällöntuotanto, etenkin eri sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen markkinoinnissa ja mainonnassa. Fannylla on vahva visuaalinen näkemys kaikessa toiminnassaan, ja hänellä on paloa kehittää ja kasvattaa asiakkaiden liiketoimintaa. Hänen vahvuuksiinsa kuuluu asiakkaiden ongelmakohtien löytäminen ja niiden kehittäminen eri markkinoinnin ja viestinnän keinoin.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2