H&V blogi

Medianäkyvyyttä yritykselleni – helppoa kuin heinänteko?


Monella yrityksellä on tänäänkin kerrottavaa, joka voisi kiinnostaa myös mediaa. Mutta miten päästä esiin? Asiallinen näkyvyys mediassahan lisää yrityksen tunnettuutta ja mainetta.

Jo ennen yrityksen uutisaiheen kartoittamista on tärkeää ottaa huomioon median näkökulma. Media haluaa tehdä parhaat jutut ja palvella seuraajiaan ja lukijoitaan. Parhaimmillaan yritys voi kiinnostavalla uutisellaan auttaa mediaa saamaan lisää lukijoita ja seuraajia.

Nyrkkisääntöjä median pelikentälle

1. Uutisaiheen valinta voi ratkaista pelin

Media valitsee uutisensa satojen ja jopa tuhansien aiheiden joukosta – usein minuuttiaikataululla.  Jotta yritys pysyy mukana uutiskilpailussa, on aiheen iskeydyttävä median tajuntaan ja tarpeisiin.

Väitän, että useimmilla yrityksillä on uutisia, jotka kiinnostavat mediaa. Jo uutisaiheen valinta voi ratkaista pelin.

Jotta median uutiskynnys olisi mahdollista ylittää, kannattaa pitää mielessä ainakin nämä kolme tärkeää seikkaa: aiheen kiinnostavuus kyseisen median seuraajissa eli mitä uutta ja erilaista yrityksen uutinen voi tarjota ja millä näkökulmalla asiasta kerrotaan, aiheen ajankohtaisuus tai yllättävyys eli miten aihe linkittyy juuri tähän hetkeen tai mullistaa totuttua sekä läheisyys eli miten aihe koskettaa juuri tämän median seuraajaa. 

2. Pureskele viestisi huolella ja kirkasta uutiseksi

Kun olet löytänyt uutisaiheen, kirkasta vielä omat viestisi mahdollisimman yksiselitteisiksi ja kiinnostaviksi. Mieti jo suunnitteluvaiheessa aiheesi uutisarvoa toimituksen näkökulmasta ja muista, ettei media ole yrityksesi ”äänitorvi”, vaan haluaa jakaa puolueettomasti oikeaa ja riittävää tietoa omille lukijoilleen ja seuraajilleen.

Kyseessä on win-win-tilanne. Yrityksesi tarjoaa medialle kiinnostavan uutisaiheen, johon median lukijat ja seuraajat haluavat perehtyä ja josta saadaan esimerkiksi webbiuutisissa huima määrä klikkauksia. Ja samalla yrityksesi kasvattaa tunnettuuttaan ja luotettavuuttaan asiakkaidensa silmissä. 

3. Mediavalinta avainasemassa

Jo yritysuutisen suunnitteluvaiheessa mietitään, mikä media voisi olla kiinnostunut uutisestamme. Yrityksen omasta toimialasta kertova tai omalla paikkakunnalla toimiva media voi olla tärkeämpi uutisemme sanansaattaja kuin valtakunnallinen media.

Samoin harkitaan, annetaanko yritysuutinen kaikkien medioiden tietoon vai yksinoikeudella vain yhdelle medialle.

4. Jo tiedotteen otsikko ratkaisee

Kun yritys haluaa uutisensa mediaan, tarvitaan aina uutisesta kertova ja sitä taustoittava taustatiedote tai lehdistötiedote. Tiedote kannattaa laatia journalistisia pelisääntöjä noudattaen mahdollisimman tiiviiksi ja uutismaiseksi, jotta se tulee huomatuksi toimituksessa – eikä joudu saman tien mappiin Ö.

Tiedotteen otsikko voi olla ratkaiseva, kun halutaan, että oma tiedote tulee luetuksi toimitukseen tulvivien tiedotteiden joukosta. Tee tiedotteesi otsikosta mahdollisimman inspiroiva ja kiinnostava.

Tärkeänä perussääntönä kannattaa muistaa myös, että uutisen tärkeimmät asiat ovat heti tiedotteen alussa ja että tiedotteen pituus pyritään pitämään maksimissaan 1,5 A4:n pituisena, mielellään jopa tätä lyhyempänä.

Entä jos emme saa näkyvyyttä

Uutistamme ei aina julkaista – eikä se ole uutisemme tai tiedottajan vika. On uutispäiviä, jolloin suurin osa uutisista jää pimentoon esimerkiksi äkillisten tapahtumien seurauksena tai siksi, ettei aiheemme juuri tällä hetkellä ole syystä tai toisesta riittävän ajankohtainen. Tai vaikka siksi, että yrityksemme toimialasta usein kirjoittava toimittaja on lomalla tai kiinni muissa työtehtävissä.

Yrityksen toimituksiin toimittamat tiedotteet ja uutiset ovat kuitenkin useimmiten median arkistoissa – ja niihin voidaan palata myöhemminkin. Muistijälki on jo olemassa!

Jos tarvitset apua ja tukea yrityksesi uutisten ideointiin ja uutisointiin, ota yhteyttä, niin autamme yritystäsi uutisoimaan tehokkaasti ja tuloksellisesti.

Tiesitkö että:

Suomi on mediakulutuksen ”suurmaa”. Esimerkiksi sanomalehtiä julkaistaan vähintään viikoittain yhteensä noin 240 ja eri tyyppisiä aikakausmedioita vuosittain tuhansia. Printti- ja digisanomalehdet ovat meille tärkeä tietolähde, sillä 92 % suomalaisista lukee niitä viikoittain. Suomalainen media on myös luotettava ja uskottava: suomalaiset luottavat mediaan eniten EU:ssa.

Seuraa ja käy tykkäämässä meistä Instagramissa, LinkedInissä ja Facebookissa.

Tietoja kirjoittajasta
Marita Larmia
johtava viestintäkonsultti
040 – 747 7034
marita.larmia@harkonsalovesa.fi
Marita Larmia on viestinnästä vankan kokemuksen omaava monitaituri. Hänen erikoisosaamistaan ovat yritysten, tuotteiden ja palveluiden media- ja somenäkyvyyden vahvistaminen sekä kriisin- ja maineenhallinta. Yritys-, palvelu- ja brändiviestinnän mittava kokemus ja käytäntö auttavat löytämään nopeasti niin kotimaisten kuin kansainvälisten yritysten viestinnän tarpeet ja kipukohdat sekä toteuttamaan viestintää tehokkaasti ja tuloksekkaasti.

Harkonsalo & Vesa Public Relations Oy

 020 - 741 6940

Köydenpunojankatu 7 A 1, 00180 Helsinki

info@harkonsalovesa.fi

www.harkonsalovesa.fi

Laskutustiedot

Verkkolaskuosoite:

Operaattori:

Y-tunnus:

003709970222

Maventa (003721291126)

0997022-2