- Tietoja
- Kirjoittanut Fanny Hagan
Miten hypätä mukaan kansainväliseen PR:ään?
”Hyvä tuote tai palvelu kyllä myy itse itsensä”- tämän ajattelutavan voit unohtaa jo ensimmäisenä. Tosiasia on, ettei mikään idea, tuote tai palvelu myy itseään, vaikka se siltä välillä saattaa meille näyttää. Kaiken lähtökohtana on oman yrityksen perustan asettaminen kuntoon, jotta päästään asetettuihin tavoitteisiin. Päästääkseen jäävuoren huipulle, täytyy tehdä myös konkreettisia toimintoja sinne kivutakseen. Ilman ydinviestejä tai kunnollisia markkinointistrategioita, ei voida päästä valtakunnallisen median korville.
- Tietoja
- Kirjoittanut Marko Alanko
Asiakastarina markkinointiviestinnän hitti vuonna 2019?
Uusi vuosi – uudet kujeet. Näinhän on tapana tokaista ja aloittaa uusi elämä monellakin eri osa-alueella. Mitä vuodesta 2018 noin yleisellä tasolla jäi sitten päällimmäisenä mieleen viestinnällisten asioiden näkökulmasta? Ainakin se, että sosiaalisen median kanavista löytyi edelleen paljon näkemystä eri alojen asiantuntijoilta mm. datan, markkinoinnin automaation ja mediaseurannan osalta. Harvakseltaan on kuitenkin saanut lukea konkreettisista luovista toimenpiteistä ja ratkaisuista – asiantuntijan kertomana.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Hyvää Joulua & Menestyksekästä Uutta Vuotta!
H&V:n kulunut vuosi sisälsi monta unohtumatonta sekä hienoa tarinaa ja kohtaamista. Tiimimme haluaa kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita sekä asiakkaita kuluneesta vuodesta. Rakennetaan yhdessä tulevasta vuodesta vielä menestyksekkäämpi.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Tervetuloa glögille!
Tule tutustumaan glögi- ja piparitarjoilun lomassa meihin sekä uusiin toimitiloihimme.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Tunnelmia IPRN-verkoston kokouksesta Luxemburgista
Kansainvälisen IPRN (International Public Relations Network) -verkostomme Euroopan kokous pidettiin kuun alussa Luxemburgissa. Kokouksessa kohtasivat 25 eurooppalaisen viestintätoimiston edustajat, ja kuulimme mielenkiintoisia esityksiä palvelumuotoilun ja viestinnän yhtymäkohdista sekä toimittajatutkimuksen tuloksia.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Luova asiantuntijakirjoittaminen, eli miten asiantuntijat saadaan tuottamaan sisältöä?
Asiantuntijoiden täytyy tuottaa yhä enemmän markkinointiviestinnän materiaaleja ja asiantuntijatyön yleistyessä tarve kasvaa. Ongelman ytimenä on, että asiantuntijan tekemästä työstä ei voi tuottaa kunnollista materiaalia ilman asiaosaamista (jota ulkopuolisella kirjoittajalla ei ole) ja toisaalta asiantuntijateksteiltä edellytetään yhä korkeampaa tasoa niin kirjallisina tuotoksina kuin markkinointiviestinnän kannalta.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Miten viestiä kriisitilanteissa?
Kriisit voivat olla lieviä tai jopa uhata liiketoiminnan jatkuvuutta. Varmaa kuitenkin on, että kaikki yritykset kokevat kriisitilanteita toiminnassaan. Kriisitilanteiden viestintä on erikoistilanteiden viestintää. Normaalit viestintätavat eivät silloin toimi ja tilanteen menestyksekäs hallinta viestinnän keinoin edellyttää välillä myös vaistomaisten reaktioiden vastaisia toimia. Avaintekijä kaikkien kriisitilanteiden menestyksellisessä viestinnässä onkin varautuminen ja harjoittelu.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Viestinnän trendejä Euroopasta ja Yhdysvalloista
H&V on mukana kansainvälisessä itsenäisten viestintätoimistojen verkostossa. IPRN (International Public Relations Network) koostuu yli 40 toimistosta eri puolilla maailmaa. Kysyimme verkoston toimistoilta kuulumisia, paikallisia trendejä ja heidän vinkkejään oman alueensa markkinaan tulemisesta ulkomaiselle yritykselle. Saaduissa vastauksissa kaikissa nousi esiin tarve ymmärtää riittävän hyvin kohdemarkkinaa ja sen viestinnän kirjoittamattomia sääntöjä.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
We are proud to be a part of IPRN – International Public Relations Network. Through IPRN we can provide our clients an access to all market areas across the globe. Most importantly through IPRN we can gain insight into different markets – what are the best practises for each country in PR and marketing communications. Here are some examples of the agencies in IPRN network, let's hear what they have to say about their agencies and market areas!
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Ymmärtämällä median toimintaa saadaan yrityksen viestit läpi
Miksi viestimme eivät mene mediassa läpi? Mitä ne toimittajat oikein haluavat, miksi ne kirjoittavat juttujaan? Täytyykö toimittajalle aina tarjota pitkä kostea lounas? Entä jos ne kirjoittavat jotain ihan muuta, mitä olen sanonut? Minulla on haastattelu tulossa, miten siihen voi valmistautua ennalta? Voiko meiltä haastatteluun tulla mukaan myös joku muu lisäkseni? Entä jos se toimittaja haluaa ottaa valokuvan?
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Miten saadaan oma tiimi tuottamaan markkinointiviestinnän sisältöä?
Digitaalisen sisällöntuotannon suurimpia haasteita on saada homma käyntiin, sillä se edellyttää strategisia valmiuksia (ydinviestit, sisältösuunnitelma), näiden ymmärtämistä (sosiaalisen median ohje) sekä ohjattua harjoitusta käytännön kirjoittamis- ja julkaisemistyöstä (suunnitelmallinen tekeminen). Tässä neljä plus yksi vinkkiämme digisisällöntuotannon voittajatiimin rakentamiseen.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Vaalikampanjan viestintä ja mainonta
Ensi kevään vaalit lähestyvät nopeasti, ja jokaisen ehdokkaan on aika miettiä omaa kampanjaansa. Vaalikampanja on monitahoinen kokonaisuus, jossa aika on erittäin arvokasta, koska sitä on hyvin rajallinen määrä käytössä. Tehokkuutta ajankäyttöön saadaan käyttämällä ammattilaisia apuna, ehdokkaan tai hänen tiiminsä ei kannata tehdä kaikkea itse. Vaalikampanjan viestinnällinen ja mainonnan kokonaisuus on yksi helpoiten ulkoistettavia tehtäviä. Olemmekin luoneet ehdokkaiden avuksi H&V Maine Vaalikampanja -palvelun, jonka avulla osa kampanjasta voidaan ulkoistaa säästäen itse ehdokkaan aikaa olennaisempiin osiin kampanjaa.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
Haemme kasvavaan joukkoomme sisällöntuotantoon orientoitunutta uuden ajan markkinointiviestinnän juniorikonsulttia.
Ura- ja koulutushistoriasi eivät ole se tärkein asia meille. Voit olla esimerkiksi kasvuhakkeri, inbound-ammattilainen, someguru, tubettaja tai viestinnän moniottelija. Sinulla voi olla tutkinto markkinoinnista, viestinnästä, humanistiselta alalta, kaupalliselta alalta, yhteiskuntatieteistä tai vaikkapa semiotiikasta.
Olennaista meille on, että olet:
–Asiantuntija markkinointiviestinnässä ja sisällöntuotanto on intohimosi.
–Hyvä esiintyjä esimerkiksi erilaisissa tilaisuuksissa ja videoilla.
–Utelias, avoin ja oppimiseen suuntautunut.
–New business -painottunut, eli kiinnostunut osallistumaan asiakashankintaan ja kehittymään siinä.
Lähetä meille hakemuksesi osoitteeseen: mikko.sillanpaa@harkonsalovesa.fi otsikolla ”Markkinointiviestinnän juniorikonsultti” 15.10.2018 mennessä.
Kerro hakemuksessa osaamisestasi. Liitä mukaan lyhyt CV ja alustava palkkatoive. Esittelyvideo lasketaan eduksesi.
Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä 15.10. alkaen.
Lisätietoja: Mikko Sillanpää, mikko.sillanpaa@harkonsalovesa.fi, 050 – 331 5279.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
H&V DigiEnsin ToneOfVoice
Viestintästrategian ydinviestien ja arkipäivän viestintämateriaalien välisen kuilun yli johtaa yksi silta: tone of voice, eli tyyli, jolla viesti esitetään. Kirkkainkaan ydinviesti ei resonoi kohderyhmissä, jos tyyli on pielessä. Rentoa työnantajamielikuvaa ei esimerkiksi viestitä tehokkaasti jäykkäkielisellä rekryilmoituksella, vaan lopputulos näyttää virallisesti hauskalta. Suoraan liiketoiminnan tarpeista johdettu ydinviesti tarvitseekin usein tuunausta puhutellakseen yrityksen ulkopuolisia kohderyhmiä halutulla tavalla.
- Tietoja
- Kirjoittanut Marko Alanko
Tunnettuuden ja myynnin buustia videolla
Yritys- ja tuotetason videot ovat kuuminta hottia. Videotuotannot eivät kuitenkaan näennäisestä helppoudestaan huolimatta ole läpihuutojuttuja, vaan vaativat selkeää kaupallista suunnittelua onnistuakseen. Mitä pitäisi ottaa huomioon videoprojektissa, ja mitkä roolit budjetilla ja taiteellisella laadulla on yhtälössä?
- Tietoja
- Kirjoittanut Emilia Finnlund
H&V rantautuu Kamppiin!
Kasvun vuoksi meidän on tullut aika hakeutua uusiin toimitiloihin ja H&V:n pitkä perinne espoolaisena viestintätoimistona on saavuttanut päätepisteensä. Pidämme teistä asiakkaistamme ja muista lukijoistamme niin paljon, että haluamme olla entistäkin paremmin tavoitettavissanne!
- Tietoja
- Kirjoittanut Marko Alanko
Podcast osaksi viestintä- ja markkinointisuunnitelmaa
Kanavia ja sisällöntuotantotapoja on syntynyt kuin sieniä sateella, hyvä niin. Entisestään korostuu se, millaisen kokonaistavoitteen asettaa itselleen ja/tai organisaatiolle, kun alkaa toteuttamaan suunnitelmallista viestinnän ja markkinoinnin operatiivisen tason tekemistä. Tietenkin siitä näkökulmasta, että myös myynti saadaan synkronoitua kokonaisuuteen.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
IPRN-verkoston uutisia
IPRN-kokoontuminen Pekingissä
IPRN-verkoston (International Public Relations Network) vuosittainen kokous pidettiin tänä vuonna Pekingissä. Järjestäjänä toimi verkostomme kiinalainen kumppanitoimisto Blue Focus. Kokouksen teemana olivat mm. videoviestintä ja vaikuttajamarkkinointi.
- Tietoja
- Kirjoittanut Marko Alanko
Kohdistettu tutkimus viestintä- ja markkinointistrategian tueksi
Elämme maailmassa, jossa tietoa tulvii yli äyräiden, suunnasta jos toisesta. Entistä enemmän tekijöillä kokonaisuuksien hahmottaminen vaikeutuu, hämärtyy, ja helposti lipsahdetaan oikoteiden kautta tekemään ensin mikrotason toimenpiteitä – ennen ison kuvan kirkastamista. Viestinnän ja markkinoinnin rakentaminen toimivaksi myynnin tueksi on oma vaativa taitolajinsa.
- Tietoja
- Kirjoittanut Mikko Sillanpää
H&V Innovaatiosetelin palveluntarjoajaksi
Innovaatioseteli on Business Finlandin (ex Tekes) 5000 euron arvoinen seteli, jota pk-yritys voi hakea yrityksensä liiketoiminnan kehittämisen avuksi. H&V on rekisteröitynyt Innovaatiosetelin palveluntarjoajaksi, joten asiakkaamme voi hakea Innovaatioseteliä palveluillemme.